Innstillinger og oppsett / Feilsøking

Denne siden er for deg som opplever problemer med å motta og sende SMS/MMS, eller problemer med mobildata.

Hvis dette er tilfellet for deg, se en av videoene under. Hvis du har en mobil der innstillingene er plassert et annet sted, følg de samme stegene ved å finne din mobil lengre nede på denne siden.

iPhone video

Samsung video

Huawei video

 

 

 

Framgangsmåte for andre enheter

Sony

*Denne oversikten er laget for de mest brukte Sony mobil modellene. Merk at innstillingene her kan variere fra mobil til mobil, og fra hvilken programvare versjon som er oppdatert.

1. Velg Innstillinger --> Velg "Nettverk og Internett" --> Velg "Databruk"-->

For å kunne bruke internet på din mobil, må mobildata være .

MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er .

--> Velg "Mobildata", og skru .

2. Gå et steg tilbake til: "Nettverk og Internett". Velg "Internett-innstillinger" - Det vil komme opp en melding på din mobil. Trykk "Godta".

3. Velg "Mobilnett". Der kan du finne "Dataroaming" - Dataroaming, skal være AV i Norge, og i utlandet, for å kunne bruke mobildata på rett måte.

4. "Foretrukket nettverkstype" må være satt til 4G (foretrukket), for å kunne bruke 4G.

5. "Aktiver 4G Tale (VoLTE)" må være PÅ for å kunne bruke produktet 4G-Tale (fungerer bare i Norge, og innen Norge sine grenser. Gjelder ikke utlandet, eller internasjonalt farvann).

6. Velg "Tjenesteleverandører". Velg alltid automatisk. "Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan søk etter nettverk manuelt brukes, for å velge en annen operatør."

7. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft. - En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.

- Hvis din Sony mobil, ikke har like innstillinger som over, ta kontakt med oss, og oppgi hvilken modell du har, så kan vi hjelpe deg nærmere.

 

One Plus 6

1. Velg Innstillinger --> Velg "Wi-Fi & Internett" --> SIM & nettverk -->

For å kunne bruke internet på din mobil, må mobildata være .

MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er .

--> Velg "Mobildata", og skru .

2. Velg "Foretrukket nettverkstype", denne skal være satt til 2G/3G/4G

3. Velg SIM 1 eller SIM 2, etter hvilket som Chilimobil SIM-kortet, er plassert i.

4. Finn "Roaming" - Roaming, skal være AV i Norge, og i utlandet, for å kunne bruke mobildata på rett måte. Dette gjelder for begge SIM-kort, selv om det andre SIM-kortet ikke kommer fra Chilimobil.

5. Velg "Navn på tilgangspunkt" - Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker. Trykk på "Tilbakestill til standardvalg" - Velg "Telia Mobil" eller "Telia Internett".

6. Gå tilbake til SIM 1 / SIM 2. Velg "Nettverksoperatører" for Chilimobil SIM-kortet. Velg alltid automatisk. "Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan søk etter nettverk manuelt brukes, for å velge en annen operatør."

7. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft.
- En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.

** Hvis du fortsatt opplever problemer, prøv å bruk Chilimobil SIM-kortet under SIM 2, hvis dette står som SIM 1, og omvendt. Deretter utfør alle stegene på nytt.

 

Nokia - Smarttelefon

*Denne oversikten er laget for de mest brukte Sony mobil modellene. Merk at innstillingene her kan variere fra mobil til mobil, og fra hvilken programvare versjon som er oppdatert.

1. Velg Innstilinger --> Velg "Nettverk og Internett" --> Velg "Databruk"-->

For å kunne bruke internet på din mobil, må mobildata være .

MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er .

--> Velg "Mobildata", og skru .

2. Gå et steg tilbake til: "Nettverk og Internett". Velg "Mobilnett". Finn "Roaming" - Roaming, skal være AV i Norge, og i utlandet, for å kunne bruke mobildata på rett måte.

3. Velg "Avansert".  Finn "Forbedret 4G LTE-modus". Denne funksjonen må være PÅ, for å kunne bruke produktet 4G-Tale (fungerer bare i Norge, og innen Norge sine grenser. Gjelder ikke utlandet, eller internasjonalt farvann).

4. "Foretrukket nettverkstype" må være satt til 4G (foretrukket), for å kunne bruke 4G.

5. "Wi-Fi-anrop" må være PÅ, for kunne bruke produktet Wi-Fi Tale (fungerer bare i Norge, og innen Norge sine grenser. Gjelder ikke utlandet, eller internasjonalt farvann).

6. Finn "Velg nettverk automatisk". Velg alltid automatisk. "Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan "Velg nettverk automatisk" slås av, for å søk etter nettverk manuelt, slik at du kan velge en annen operatør."

7. Velg "Navn på tilgangspunkt" - Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker. Trykk på "Tilbakestill til standardvalg" - Velg "Telia Mobil" eller "Telia Internett".

8. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft. - En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.

- Hvis din Nokia mobil, ikke har like innstillinger som over, ta kontakt med oss, og oppgi hvilken modell du har, så kan vi hjelpe deg nærmere.

 

Nokia - Tastetelefon (Problem med å sende SMS)

For å kunne sende SMS. Må innstillingene på din Nokia være satt opp riktig.

Følg oppskriften under.

1. Begynn på den første skjermen som kommer opp når mobilen startes, den etter du har tastet inn din PIN-kode. Trykk så på meny knappen, dette er knappen oppe i midten, den som brukes for å finne SMS og meldinger.

2. Velg deretter SMS og meldinger.

3. Inne på SMS og meldinger, har du en knapp på venstre siden som heter «Valg» - Trykk på den.

4. Velg «Meldingsinnstilinger»

5. Velg «Tekstmeldinger»

6. Velg «Melding Sentral Nummer»

7. Skriv inn nummer: +4792001000 – Husk å skrive + tegnet.

8. Trykk OK.

9. Slå mobilen din helt av, og deretter helt på igjen.

10. Prøv nå å sende en SMS, for å se at alt fungerer.

- Hvis din Nokia mobil, ikke har like innstillinger som over, ta kontakt med oss, og oppgi hvilken modell du har, så kan vi hjelpe deg nærmere.

 

Motorola

*Denne oversikten er laget for de mest brukte Motorola mobil modellene. Merk at innstillingene her kan variere fra mobil til mobil, og fra hvilken programvare versjon som er oppdatert.

1. Velg Innstillinger --> Velg "Nettverk og Internett" --> Velg "Mobilnettverk"-->

For å kunne bruke internet på din mobil, må mobildata være .

MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er .

--> Velg "Mobildata", og skru .

2. Finn "Roaming" - Roaming, skal være AV i Norge, og i utlandet, for å kunne bruke mobildata på rett måte.

3. Velg "Avansert".  Finn "Forbedret 4G LTE-modus". Denne funksjonen må være PÅ, for å kunne bruke produktet 4G-Tale (fungerer bare i Norge, og innen Norge sine grenser. Gjelder ikke utlandet, eller internasjonalt farvann).

4. "Foretrukket nettverkstype" må være satt til 4G (foretrukket), for å kunne bruke 4G.

5. Finn "Velg nettverk automatisk". Velg alltid automatisk. "Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan "Velg nettverk automatisk" slås av, for å søk etter nettverk manuelt, slik at du kan velge en annen operatør."

6. Velg "Navn på tilgangspunkt" - Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker. Trykk på "Tilbakestill til standardvalg" - Velg "Telia Mobil" eller "Telia Internett".

7. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft. - En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.

- Hvis din Motorola mobil, ikke har like innstillinger som over, ta kontakt med oss, og oppgi hvilken modell du har, så kan vi hjelpe deg nærmere.

 

LG

*Denne oversikten er laget for de mest brukte LG mobil modellene. Merk at innstillingene her kan variere fra mobil til mobil, og fra hvilken programvare versjon som er oppdatert.

1. Velg Innstillinger --> Velg "Nettverk og Mer" --> Finn "Mer" (hvis du ikke finner "mer" velg " Internett-deling" --> Velg Mobilnettverk -->

For å kunne bruke internet på din mobil, må mobildata være .

MMS kan bare bli sendt og mottatt, hvis mobildata er .

--> Velg "Mobildata", og skru .

2. Finn "Dataroaming" - Dataroaming, skal være AV i Norge, og i utlandet, for å kunne bruke mobildata på rett måte.

3. Finn "Nettverksmodus". - Velg Automatisk GSM/WCDMA/LTE.

4. Velg "Navn på tilgangspunkt" - Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker. Trykk på "Gjenopprett standardinstillinger" - Velg "Telia Mobil" eller "Telia Internett".

5. Gå tilbake et steg, til "Mobilnettverk" og velg "Nettverksoperatører". Velg alltid automatisk. "Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan søk etter nettverk manuelt brukes, for å velge en annen operatør."

6. Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft. - En restart av mobilen, ved å slå den av og på, løser også de fleste problemer hvis du er i utlandet, eller hvis du ikke her gjort det etter du byttet til Chilimobil.

- Hvis din LG mobil, ikke har like innstillinger som over, ta kontakt med oss, og oppgi hvilken modell du har, så kan vi hjelpe deg nærmere.

 

Manuelt oppsett

  MMS Internett
APN (Tilgangspunktnavn): mms telia
IP-adresse / Gateway: Skal stå tomt Skal stå tomt
Port: Skal stå tomt Skal stå tomt
MMS Gateway: 212.169.66.4  
MMS port: 8080  
MMS-server / MMSC: http://mm/  
Brukernavn / Passord: Skal stå tomt Skal stå tomt
APN Type: mms default, supl

 

- Manuelt oppsett kan brukes som en referanser etter "tilgangspunkt" er satt tilbake til standard. Manuelt oppsett brukes også av noen vilt-, hytte- og skogs-kamera.

 

4G Tale - Mobiler som støttes

  • Sony Xperia Z5, Z5 Premium, Z5 Compact, X, X Compact, X Performance, XZ, XZs, XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XZ2, XZ2 Premium, XZ2 Compact, XA2, XA2 Ultra, L2, XZ3, L3, 10, 10 Plus
  • Apple iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XS, XS Max, XR
  • Samsung Galaxy S6, S6 EDGE, S6 EDGE+, S7, S7 EDGE, S8, S8+, Note8, A3 2016, A3 2017, A5 2016, A5 2017, J3 2017, J5 2017, J5 2016, J7 2017, Xcover 4, S9, S9+, A8, A6, A6+, A7 2018, J4+, J6, J6+, A9, Note9, S10e, S10, S10+, A20e, A40, A50, A70, A80
  • Huawei P10, P10 Lite, P10 Plus, Honor 9, Mate 10 Pro, Mate 10 Lite, P20 Lite, P20, P20 Pro, Mate RS (Porsche), Mate 20 Lite, Mate 20 Pro, P Smart 2019, Y6 2019, P30 Lite, P30, P30 Pro
  • Nokia 9, 8.1, 8, 8S, 7+, 6.1, 5.1, 5.1 Plus, 3.1, 3.1 Plus, 1.
  • Motorola G6 Plus, G7, G7 Play, G7 Plus
  • OnePlus 6, 6T, 7, 7 Pro
  • Doro 8035, 7070
  • CAT B35, S61

WiFi Tale - Mobiler som støttes

  • Sony Xperia XZ, XZs, XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XZ2, XZ2 Premium, XZ2 Compact, XA2, XA2 Ultra, L2, XZ3, L3, 10, 10 Plus
  • Apple iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XS, XS Max, XR
  • Samsung Galaxy S7, S7 EDGE, Note8, Note9, S8, S8+, Xcover 4, S9, S9+, A8, A6, A6+, A3 2017, A5 2017, A7 (2018), J3 2017, J4+, J5 2016, J5 2017, J6, J6+, J7 2017, A9, S10e, S10, S10+, A20e, A40, A50, A70, A80
  • Huawei P10, P10+, P20 Lite, P20, P20 Pro, Mate RS (Porsche), Honor 10, Mate 20 Lite, Mate 20 Pro, P Smart 2019, P30 Lite, P30, P30 Pro
  • Motorola G6 plus, G7, G7 Play, G7 Plus
  • Nokia 9, 8.1, 8, 8S, 7+, 7.1, 6.1, 5.1, 5.1 Plus, 3.1, 3.1 Plus, 1
  • OnePlus 6, 6T, 7, 7 Pro

Oppdatert 5. juni 2019.

 

 

Oppsett av mobilt bredbåndsruter fra Chilimobil

 

Oppsett for Huawei ruter 

(Bestillinger gjort etter 19. desember 2018)

 

Oppsett for ZTE ruter.

(Bestilling gjort før 19. desember 2018)