BankID på mobil skal legges ned i Norge.

 

Fra 1. september begynner BankID å fase ut BankID på mobil. Det betyr at det ikke vil være mulig å aktivere BankID på mobil, på nytt. Noen banker tillater det fram til 31. oktober, mens andre banker vil avslutte med nye aktiveringer av BankID på mobil fra 1. september. Tjenesten byttes til BankID-appen, som skal gjøre identifisering raskere, sikrere og mer pålitelig enn før.

 

Les mer på BankID side sider her: https://www.bankid.no/bankid-pa-mobil-fases-ut

BankID på mobil

Pris 0,-

Gratis ved bruk i Norge og EU/EØS.

Med BankID på Mobil kan du logge inn i nettbanken din, betale regninger eller handle på nett uten at du trenger å benytte kodebrikke fra banken. Så enkelt! 

BankID på Mobil støttes av alle Chilimobils SIM-kort.

Utenfor EU/EØS er prisen den samme som prisen for å sende SMS fra det landet du befinner deg i. Hver innlogging med BankID på mobil sender 2-4 SMS fra din mobil, som du betaler for. 

Ved bruk av kontantkort betaler du for hver SMS, det vil si 2-4 SMS per innlogging med BankID på mobil. Prisen er den samme som SMS-prisen i det landet du befinner deg i. I Norge koster en SMS 0,59 kr. En BankID på Mobil innlogging i Norge koster mellom 1,18 kr – 2,36 kr. 

Ved å gjennomføre denne testen, blir det gjennomført en autentisering med BankID på mobil, etterfulgt av en påfølgende signering. 
Teksten som vises i testen er: “Dette er en enkel tekstmelding som du trygt kan signere.”

Feilmeldingen: “Ukjent fødselsdato og/eller telefonnummer. Vennligst prøv igjen.”, betyr at du ikke har tjenesten BankID på mobil aktivert i din nettbank. Da må du aktivere dette på nytt i din nettbank.  

Her er en sjekkliste dersom du har problem med BankID på mobil: 

  1. Test BankID på mobil over. Får du følgende feilmeldingen: “Ukjent fødselsdato og/eller telefonnummer. Vennligst prøv igjen.”, betyr det at du ikke har tjenesten BankID på mobil aktivert i din nettbank. Da må du aktivere dette på nytt i din nettbank.  
  2. Har du nytt SIM-kort må gammel BankID på mobil i noen tilfeller deaktiveres manuelt i din nettbank.
  3. Du må ha et aktivt mobilabonnement 
  4. Du må benytte hoved-SIM. BankID på mobil vil ikke fungere med Tvilling-SIM eller Data-SIM 
  5. BankID på mobil fungerer ikke i Dual-SIM-mobiler dersom SIM-kortet ikke står i riktig SIM-kort holder.
  6. Du må ha tilstrekkelig mobildekningen. Dårlig mobildekning vil føre til vanskeligheter med innlogging 

Ta kontakt med banken din om ingen av punktene over løser problemet.