Faktura og betaling

Her vil du finne informasjon om faktura og betaling.

Hvis du ønsker å bedre forstå din faktura og forbruket, finner du også mer informasjon på denne lenken:

Stemmer fakturaen min?

AvtaleGiro
+

Har du AvtaleGiro, så trekkes fakturabeløpet automatisk fra kontoen din ved forfall.

AvtaleGiro oppretter du i nettbanken din. Etter at du har betalt din første faktura fra oss, vil du få et forslag om å sette opp AvtaleGiro med «Svea Bank AB filial i Norge». Du kan også opprette AvtaleGiro ved et senere tidspunkt.

Husk å sette et maksbeløp som dekker eventuelle renteøkninger, purregebyr og eventuelle endringer av terminbeløp/abonnement som du selv gjør. Vi trekker ikke et større beløp enn det som står på fakturaen.

Fjerne AvtaleGiro
Dersom du ønsker å fjerne AvtaleGiro, må dette gjøres i din nettbank eller ved å kontakte din bank. Chilimobil og andre selskaper kan ikke fjerne en AvtaleGiro-avtale siden denne avtalen er en avtale mellom deg og din bank.

eFaktura og Vipps
+

Med eFaktura får du fakturaen rett i nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.

Vipps og eFaktura har slått seg sammen til Vipps eFaktura. Det betyr at du kan godkjenne eFaktura fra Chilimobil i Vipps-appen også. Du betaler ikke noe ekstra for dette.

Slik gjør du for å få eFaktura inn i Vipps-appen:
Huk av for “Vis regninger i Vipps” under “Regninger og eFaktura” i din profil i Vipps-appen.

Papirfaktura og e-postfaktura
+

Papirfaktura i posten: 15,- per papirfaktura

E-postfaktura: 0,-

Endre mellom papirfaktura og e-post →

EHF
+

Vi tilbyr EHF (Elektronisk Handelsformat), så lenge du er registret i ELMA-registeret vil du automatisk få EHF fra oss.

Betalingsutsettelse
+

Pris 49,-

Du kan utsette en faktura som ikke er forfalt inntil 3 uker fram i tid, med mindre du ikke har flere ubetalte fakturaer. Merk at først faktura ikke kan utsettes.

Feil KID / kontonummer
+

Merk at Svea Bank, som Chilimobil bruker til fakturering, benytter flere kontonummer. Hvis feil kombinasjon av kontonummer og KID-nummer brukes, vil feilmeldingen ‘KID er ugyldig’ oppstå i din nettbank.

Svea Bank AB filial i Norge (mottaker av fakturabetaling) kontonummer: 6402.05.29707

Svea Finans AS (mottaker av betaling for inkassosak) kontonummer: 6401.06.90607

Betalt for mye
+

Beløp tilbakebetales fra kontonummer: 6401 06 34375.

For beløp over 250 kr

Betaler du for mye eller dobbeltbetaler en faktura fra oss, vil Chilimobils fakturapartner «Svea Bank AB filial i Norge» automatisk tilbakebetale det feilaktige beløpet, dersom det er over 250 kr. Gebyret for tilbakebetalinger er 100 kr.

For beløp under 250 kr

Dersom beløpet som er for mye innbetalt er under 250 kr, blir ikke beløpet tilbakebetalt automatisk. Du velger selv hva du ønsker å gjøre med dette beløpet. Det kan trekkes fra på din neste faktura, eller tilbakebetales i sin helhet. Du betaler ikke gebyr for å få tilbakeført beløp under 250 kr. Kontakt oss på kundeservice, så hjelper vi deg!

Din siste faktura
+

Vi ønsker å beholde deg som kunde i Chilimobil så lenge som mulig. Skulle du velge å forlate oss, vil siste faktura inneholde månedsavgiften for inneværende måned. Dette er uavhengig av når man avslutter kundeforholdet i den påbegynte måneden. Dette er standard prosedyre hos mobilselskap i Norge.

Eksempel: Abonnement avsluttes 15.01.2020. Faktura periode: 01.01.2020 – 31.01.2020.

Alt forbruk som ikke er inkludert i abonnementet vil faktureres måneden etter.

Dersom du abonnerer på TV 2 Play, så faktureres denne tjenesten etterskuddsvis. Det betyr at din siste faktura fra Chilimobil også kan inneholde fakturering for bruk av TV 2 Play.

Fakturering, betaling og purring
+

Dag 0
Faktura sendes i starten av måneden mellom den 02. og den 05. Her inkluderes månedsavgiften for kommende måned og forbruk fra foregående måned. Betaling gjøres til Chilimobil ved Svea Finans NUF. Betalingsfrist er minimum 10 dager.

Dag 10
Forfall på faktura er 10 til 12 dager etter utsendelse. Forfallsdato er fast og satt til den 15. i hver måned hele året.

Dag 15
Vi sender en SMS-påminnelse til de som ikke har betalt. Dette er bare en påminnelse og det legges ikke på purregebyr enda.

Dag 24
Inkassovarsel sendes 24 dager etter fakturering. Inkassovarselet sendes i posten til folkeregistrert adresse. Nå vil det påløpe et purregebyr på 35 kr. Det er 14 dagers betalingsfrist på inkassovarselet. På denne fakturaen er det også informasjon om at dersom fakturaen ikke betales, vil mobilabonnementet kunne stenges i henhold til offentlige regler gitt av Nkom.

Dag 41
Dersom inkassovarselet ikke betales, vil saken overføres til inkasso. Dette vil i så fall skje mellom 39 – 41 dager etter at den opprinnelige fakturaen ble sendt (avhengig av helger). Det vil påløpe inkassogebyr for kunden, i henhold til Finanstilsynets satser. Gebyret beregnes ut ifra størrelse på faktura. Inkassokravet vil bli sendt per post eller via Digipost fra Svea Finans AS, til kundens adresse i Folkeregisteret. Inkassosaken kan betales via Svea Finans AS sine nettsider minside.sveafinans.no

Dag 44
3 dager etter saken er overført til inkasso, og betalingsoppfordring sendt per post, vil kunden få en SMS-melding av Svea Finans AS om dette.

Dag 55
Dersom kunden ikke betaler inkassosaken innen forfall på Betalingsoppfordringen (14 dager), som er 55 dager etter utsendelse av opprinnelig faktura, vil utgående trafikk og data sperres på mobilabonnementet. Dette er i henhold til offentlige regler gitt av Nkom. Det vil også påløpe ytterligere gebyrer i forbindelse med inkassosaken. Saken vil håndteres videre av Svea Finans AS. Hvis saken går så langt at abonnementet sperres for utgående trafikk, vil det påløpe et gjenåpningsgebyr ved gjenåpning av mobilabonnementet.