Faktura og betaling

Her vil du finne informasjon om faktura og betaling.

Hvis du ønsker å bedre forstå din faktura og forbruket, finner du også mer informasjon på denne lenken:

Har du AvtaleGiro, så trekkes fakturabeløpet automatisk fra kontoen din ved forfall.

AvtaleGiro oppretter du i nettbanken din. Etter at du har betalt din første faktura fra oss, vil du få et forslag om å sette opp AvtaleGiro med SVEA FINANS NUF. Du kan også opprette AvtaleGiro ved et senere tidspunkt.

Husk å sette et maksbeløp som dekker eventuelle renteøkninger, purregebyr og eventuelle endringer av terminbeløp/abonnement som du selv gjør. Vi trekker ikke et større beløp enn det som står på fakturaen.

Fjerne AvtaleGiro

Dersom du ønsker å fjerne AvtaleGiro, må dette gjøres i din nettbank eller ved å kontakte din bank. Chilimobil og andre selskaper kan ikke fjerne en AvtaleGiro-avtale siden denne avtalen er en avtale mellom deg og din bank.

Med eFaktura får du fakturaen rett i nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.

Vipps og eFaktura har slått seg sammen til Vipps eFaktura. Det betyr at du kan godkjenne eFaktura fra Chilimobil i Vipps-appen også. Du betaler ikke noe ekstra for dette.

Du kan opprette eFaktura på én av følgende måter:

  1. eFaktura oppretter du i nettbanken din. Etter at du har betalt din første faktura fra oss, vil du få et forslag om å sette opp en eFaktura med SVEA FINANS NUF, som håndterer fakturaer og betaling på vegne av Chilimobil. Du kan også opprette eFaktura ved et senere tidspunkt.
  2. Du kan legge inn eFaktura-referansen fra din faktura i nettbanken din.
  3. Dersom du i nettbanken eller i Vipps-appen har valgt å forhåndsgodkjenne å motta eFaktura fra alle tilbydere, inkludert Chilimobil AS.

Slik gjør du for å få eFaktura inn i Vipps-appen:

  • Huk av for “Vis regninger i Vipps” under “Regninger og eFaktura” i din profil i Vipps-appen

Slik vil skjermbildet i Vipps-profilen se slik ut dersom du har huket av for å godkjenne fakturaer i Vipps-appen.

Fjerne eFaktura

Alle eFaktura-avtaler fjernes direkte i din nettbank. Du kan også kontakte din bank for bistand. Chilimobil og andre selskaper kan ikke fjerne en eFaktura-avtale siden dette er en avtale mellom deg og din bank.

Papirfaktura i posten: 59,- per papirfaktura

E-postfaktura: 0,-

Vi tilbyr dessverre ikke tjenesten EHF (Elektronisk Handelsformat), eller andre bedriftsløsninger for fakturering. Chilimobil jobber med å innføre EHF for bedrift.

Merk at Svea Finans NUF, som Chilimobil bruker til fakturering, benytter flere kontonummer. Hvis feil kombinasjon av kontonummer og KID-nummer brukes, vil feilmeldingen ‘KID er ugyldig’ oppstå i din nettbank.

 

Svea Finans NUF (mottaker av fakturabetaling) kontonummer: 6402.05.29707

Svea Finans AS (mottaker av betaling for inkassosak) kontonummer: 6401.06.90607

Beløp tilbakebetales fra kontonummer: 6401 06 34375.

Kontaktnummer kundesupport hos Svea Finans NUF:

 

For beløp over 250 kr

Betaler du for mye eller dobbeltbetaler en faktura fra oss, vil Chilimobils fakturapartner SVEA FINANS NUF automatisk tilbakebetale det feilaktige beløpet, dersom det er over 250 kr. Gebyret for tilbakebetalinger er 75 kr.

For beløp under 250 kr

Dersom beløpet som er for mye innbetalt er under 250 kr, blir ikke beløpet tilbakebetalt automatisk. Du velger selv hva du ønsker å gjøre med dette beløpet. Det kan trekkes fra på din neste faktura, eller tilbakebetales i sin helhet. Du betaler ikke gebyr for å få tilbakeført beløp under 250 kr. Kontakt SVEA FINANS NUF på telefonnummer 73 93 06 00 for å avtale.

Vi ønsker å beholde deg som kunde i Chilimobil så lenge som mulig. Skulle du velge å forlate oss, vil siste faktura inneholde månedsavgiften for inneværende måned. Dette er uavhengig av når man avslutter kundeforholdet i den påbegynte måneden. Dette er standard prosedyre hos mobilselskap i Norge.

Eksempel: Abonnement avsluttes 15.01.2020. Faktura periode: 01.01.2020 – 31.01.2020.

Alt forbruk som ikke er inkludert i abonnementet vil faktureres måneden etter.

Dersom du abonnerer på TV 2 Sumo, så faktureres denne tjenesten etterskuddsvis. Det betyr at din siste faktura fra Chilimobil også kan inneholde fakturering for bruk av TV 2 Sumo.

  • Faktura sendes i starten av måneden. Her inkluderes månedsavgiften for kommende måned og forbruk fra foregående måned. Betaling gjøres til Chilimobil ved Svea Finans NUF. Betalingsfrist er 10 dager.
  • Dersom du betaler innen 10 dager er alt OK!
  • På dag 15 sender vi en SMS-påminnelse til de som ikke har betalt.
  • Inkassovarsel sendes 24 dager etter fakturering. Inkassovarselet sendes i posten. Nå vil det påløpe et purregebyr på 70 kr. Det er 14 dagers betalingsfrist på inkassovarselet. På denne fakturaen er det også informasjon om at dersom fakturaen ikke betales, vil mobilabonnementet kunne stenges i henhold til offentlige regler gitt av Nkom.
  • Dersom inkassovarselet ikke betales, vil saken overføres til inkasso. Dette vil i så fall skje 41 dager etter at den opprinnelige fakturaen ble sendt. Det vil påløpe inkassogebyr for kunden, i henhold til Finanstilsynets satser. Gebyret beregnes ut ifra størrelse på faktura. Inkassokravet vil bli sendt per post eller via Digipost fra Svea Finans AS, til kundens adresse i Folkeregisteret. Inkassosaken kan betales via Svea Finans AS sine nettsider minside.sveafinans.no
  • 3 dager etter at saken er overført til inkasso, vil kunden få en SMS-melding om dette.
  • Dersom kunden ikke betaler inkassosaken innen forfall på Betalingsoppfordringen (14 dager), som er 55 dager etter utsendelse av opprinnelig faktura, vil utgående trafikk og data sperres på mobilabonnementet. Dette er i henhold til offentlige regler gitt av Nkom. Det vil også påløpe ytterligere gebyrer i forbindelse med inkassosaken. Saken vil håndteres videre av Svea Finans AS.