Telefonsvindel

Mobilkapring, hacking, andre ringer med ditt mobilnummer, du blir oppringt fra utlandet og de prøver å få deg til å ringe tilbake til dem eller mobilen din sender ut tusenvis av SMS. Slike svindler er et globalt problem og mye større i steder som Storbritannia, men det er fortsatt et problem her også. Her kan du lese om hva det er og hva du kan gjøre i hver situasjon.

Hva er Mobilkapring?

Mobilkapring eller Spoofing betyr at svindlere maskerer seg bak et falskt telefonnummer. Ved å bruke et dataprogram, viser de et annet telefonnummer enn det de faktisk ringer eller sender SMS fra.

Du vet når du får en SMS fra “Politiet”, “Banken” eller oss i “Chilimobil” men det egentlig kommer fra nummeret: 27222, så sendes dette via et webverktøy for at navnet skal endre seg. De samme type systemene brukes av svindlere, bare at de ringer fra et nummer som for eksempel +360 244 242 53, men får det til å se ut som et tilfeldig norskt mobilnummer, eksempelvis: + 47 999 99 999.

Er jeg blitt hacket?

Hvis noen har ringt med ditt mobilnummer (SMS er en annen sak, se lengre nede i artikkelen) og det er blitt brukt i spoofing, har mobilen din ikke blitt hacket. Det vi har sett er at svindlere stort sett bruker helt tilfeldige norske numre, når de ringer. De begynner på 40 00 00 01 og så går de oppover. Oftest ringer de fra nummer som ikke er i bruk, siden de gjør det på denne måten.

Det som er ubehagelig er hvis dette er ditt nummer og du blir oppringt fra ukjente personer som mener at du har ringt dem.

Dette stopper ofte etter 1-2 uker, da Telia, Telenor og Ice, finner en løsning for den spesifikke programvaren som brukes i dette tilfellet eller at svindlerne går videre til det neste tilfeldige nummeret. Hvis ditt nummer er 411 11 000, så går de videre til for eksempel 411 11 001, neste uke og så videre.

Hvis dette varer lengre enn 2 uker, så ta kontakt med ditt mobilselskap. Bruker du oss i Chilimobil, kan du nå oss på 915 02 445 eller kundeservice@chilimobil.no.

Er det farlig å ta telefonen når noen ringer?

Når du er i Norge og blir oppringt av et nummer, uansett hvor det ringer fra (selv et +360-nummer) og uansett hvilket mobilselskap du har, så er det gratis å ta i mot samtalen.

Men! Er det et utenlandsk nummer som +360, så er det ikke gratis å ringe tilbake til dette nummeret. Det er her en versjon av svindelen kan skje. Hvis man ringer tilbake til dette nummeret så koster det penger. Er det et norsk nummer, koster det ikke penger.

Svindleren kan prøve å få deg til å oppgi informasjon de kan bruke mot deg

Den andre delen av svindelen er at svindleren prøver å få deg til å oppgi sensitiv informasjon som personnummer, kort og kontonummer, bank detaljer, passordet ditt til hvilken som helst konto eller din e-postadresse, det samme gjelder for å få deg til å laste ned en programvare eller gå til forskjellige linker du får på e-post eller SMS. Dette for å direkte stjele penger fra deg, eller for å utpresse deg til å sende dem penger. Er du usikker om et selskap har ringt deg, så ring heller direkte til selskapet selv, slik at du vet at du snakker med riktig selskap.

Hva hvis det er sendt flere 1000 SMS fra min mobil?

Har du en Android-mobil og har klikket på en tilfeldig lenke over SMS? Ble det kanskje lastet ned en fil? Du får mange SMS tilbake fra tilfeldige personer (20+ på en dag) angående en link du har sendt dem? Da kan du ha blitt hacket.

Alle mobilselskap i Norge får inn varslinger hvis en person som er kunde av det selskapet sender uvanlig mye SMS, kanskje 20.000+ på en dag. Da sperres ofte det nummeret.

Mistenker du at du er utsatt for dette, så ta uansett kontakt med mobilselskapet ditt.

Hva gjøres for å fikse dette?

Det kan virke rart at dette problemet ikke er løst enda, hvordan kan en slik ting fortsatt være et problem? Mobilkapring (spoofing) er en mer kompleks utfordring enn det kanskje virker som, “er det ikke bare å sperre nummeret da, eller landet som ringer så mye?” tenkte flere av oss, første gang vi hørte om problemet.

Det er både et teknologisk og et politisk problem. Programvarene blir mer sofistikerte, som gjør at det som fungerte i fjor, ikke fungerer like bra i år. Det jobbes på flere hold for å minimere effekten dette har på verdensbasis. I tillegg er det også et politisk problem, med hvordan en del av mobilteknologien er satt opp på verdensbasis for å kunne fungere i alle land over hele verden.

Om dette svindelproblemet blir løst de nærmeste årene, er vanskelig å si, så fortsett å pass på!

Her er noen av tingene som gjøres i dag for å minimere skaden.

  1. Overvåking og varslingssystemer: Norske mobilselskap har implementert avanserte overvåkingssystemer som gjenkjenner uvanlige mønstre, som for eksempel et nummer som ringer uvanlig mye eller sender tusenvis av SMS på kort tid. Dette kan indikere spoofing eller hacking. Uansett hvilket
  2. Teknologiske løsninger: Enda flere mobilselskap har begynt å bruke ny teknologi for å redusere forekomsten av spoofing. Dette kan innebære å autentisere anrop for å sikre at de faktisk kommer fra det nummeret de utgir seg for å være fra.
  3. Utdanning og bevisstgjøring: Å informere kunder om risikoene og tegnene på spoofing er en viktig del av strategien. Dette kan inkludere informasjon om ikke å ringe tilbake til utenlandske numre eller å gi ut sensitiv informasjon over telefonen.
  4. Samarbeid med myndighetene og andre selskap: Alle mobilselskap samarbeider med myndighetene og andre mobilselskap for å utveksle informasjon og arbeide sammen for å bekjempe spoofing. Dette kan omfatte å dele informasjon om kjente svindelmetoder og samordne innsatsen for å blokkere mistenkelige numre.
Andre ringer med mitt nummer og jeg blir oppringt av falske norske nummer (mobilkapring og spoofing)
+

Mobilkapring eller Spoofing betyr at svindlere maskerer seg bak et falskt telefonnummer. Ved å bruke et dataprogram, viser de et annet telefonnummer enn det de faktisk ringer eller sender SMS fra.

Du vet når du får en SMS fra “Politiet”, “Banken” eller oss i “Chilimobil” men det egentlig kommer fra nummeret: 27222, så sendes dette via et webverktøy for at navnet skal endre seg. De samme type systemene brukes av svindlere, bare at de ringer fra et nummer som for eksempel +360 244 242 53, men får det til å se ut som et tilfeldig norskt mobilnummer, eksempelvis: + 47 999 99 999.

Hvis noen har ringt med ditt mobilnummer (SMS er en annen sak, se lengre nede i artikkelen) og det er blitt brukt i spoofing, har mobilen din ikke blitt hacket. Det vi har sett er at svindlere stort sett bruker helt tilfeldige norske numre, når de ringer. De begynner på 40 00 00 01 og så går de oppover. Oftest ringer de fra nummer som ikke er i bruk, siden de gjør det på denne måten.

Det som er ubehagelig er hvis dette er ditt nummer og du blir oppringt fra ukjente personer som mener at du har ringt dem.

Dette stopper ofte etter 1-2 uker, da Telia, Telenor og Ice, finner en løsning for den spesifikke programvaren som brukes i dette tilfellet eller at svindlerne går videre til det neste tilfeldige nummeret. Hvis ditt nummer er 411 11 000, så går de videre til for eksempel 411 11 001, neste uke og så videre.

Hvis dette varer lengre enn 2 uker, så ta kontakt med ditt mobilselskap. Bruker du oss i Chilimobil, kan du nå oss på 915 02 445 eller kundeservice@chilimobil.no.

Jeg blir oppringt fra utenlandske nummer
+

Når du er i Norge og blir oppringt av et nummer, uansett hvor det ringer fra (selv et +360-nummer) og uansett hvilket mobilselskap du har, så er det gratis å ta i mot samtalen.

Men! Er det et utenlandsk nummer som +360, så er det ikke gratis å ringe tilbake til dette nummeret. Det er her en versjon av svindelen kan skje. Hvis man ringer tilbake til dette nummeret så koster det penger. Er det et norsk nummer, koster det ikke penger.

Svindleren kan prøve å få deg til å oppgi informasjon de kan bruke mot deg

Grunnen til at de ofte bruker falske norske mobilnummer, er for at vi skal stole mer dem hvis de ringer. Den andre delen av svindelen er at svindleren prøver å få deg til å oppgi sensitiv informasjon som personnummer, kort og kontonummer, bank detaljer, passordet ditt til hvilken som helst konto eller din e-postadresse, det samme gjelder for å få deg til å laste ned en programvare eller gå til forskjellige linker du får på e-post eller SMS. Dette for å direkte stjele penger fra deg, eller for å utpresse deg til å sende dem penger. Er du usikker om et selskap har ringt deg, så ring heller direkte til selskapet selv, slik at du vet at du snakker med riktig selskap.

Jeg tror jeg har blitt hacket! Det sendes mange SMS fra mobilen min
+

Hvis det er noen som ringer med ditt nummer, så se det øverste spørsmålet.

Har du en Android-mobil og har klikket på en tilfeldig lenke over SMS? Ble det kanskje lastet ned en fil? Du får mange SMS tilbake fra tilfeldige personer (20+ på en dag) angående en link du har sendt dem? Da kan du ha blitt hacket.

Alle mobilselskap i Norge får inn varslinger hvis en person som er kunde av det selskapet sender uvanlig mye SMS, kanskje 20.000+ på en dag. Da sperres ofte det nummeret. Har dette skjedde med deg så har du en e-post fra oss.

Mistenker du at du er utsatt for dette, så ta kontakt med oss.