
Nokia
Hjelp og oppsett
Denne sider er for deg med en Nokia telefon hvor du opplever problemer med sending/mottak av SMS/MMS og samtaler, eller problemer med mobildata og dekning. Følg stegene under for å løse problemet du har med din mobil.
1.
Velg Innstillinger → Velg “Nettverk og Internett” → Velg “Databruk” →
Velg “Mobildata“, og skru PÅ.
2.
← Gå et sted tilbake til: “Nettverk og internett“.
Velg “Mobilnett“.
Her kan du finne “Roaming”
Roaming skal være AV i Norge.
Roaming skal være PÅ i utlandet.
3.
Velg “Avansert”
Finn “Forbedret 4G LTE-modus“. Denne funksjonen må være PÅ, for å kunne bruke produktet 4G-Tale.
4.
“Foretrukket nettverkstype” må være satt til 4G (foretrukket), for å kunne bruke 4G
5.
Finn “Velg nettverk automatisk“.
Velg alltid automatisk i Norge.
“Unntak ved dekningfeil i UTLANDET. Da kan søk etter nettverk manuelt brukes, for å velge en annen operatør.”
6.
Velg “Navn på tilgangspunkt”
Velg deretter menyknappen øverst i høyre hjørne, denne har et symbol med 3 prikker.
Trykk på “Tilbakestill til standardvalg”
Velg “Telia Mobil” eller “Telia Internett“.
7.
Slå AV og PÅ mobilen helt for at endringene skal tre i kraft.
Dette gjelder bare for Nokia tastetelefon og ikke Nokia Smarttelefon
For å kunne sende SMS. Må innstillingene på din Nokia være satt opp riktig.
Følg oppskriften under.
1.
Begynn på den første skjermen som kommer opp når mobilen startes, den etter du har tastet inn din PIN-kode.
Trykk så på meny knappen, dette er knappen oppe i midten, den som brukes for å finne SMS og meldinger.
2.
Velg deretter SMS og meldinger.
3.
Inne på SMS og meldinger, har du en knapp på venstre siden som heter «Valg» – Trykk på den.
4.
Velg «Meldingsinnstilinger»
5.
Velg «Tekstmeldinger»
6.
Velg «Melding Sentral Nummer»
7.
Skriv inn nummer: +4792001000 – Husk å skrive + tegnet.
8.
Trykk OK.
9.
Slå mobilen din helt AV, og deretter helt PÅ igjen.
10.
Prøv nå å sende en SMS, for å se at alt fungerer.
Du har nettopp gått igjennom stegene på toppen av denne siden, men problemet vedvarer?
Sjekk dekningen i ditt område
Kan det være at du befinner deg et sted hvor det ikke er like god dekning?
Dekningsutfall
Har mobilen din tidligere fungert fint i området du befinner deg? Hvis det er feil i mobilnettet eller på en basestasjon i ditt område, finner du en oversikt på Telias kart over dekningsutfall.
Test SIM-kortet i en annen mobil
Kanskje har mobilen eller SIM-kortet fått en skade? Test SIM-kortet i en annen mobil for å se om dette løser problemet. Hvis SIM-kortet fungerer fint i en annen mobil, er det mobilen som er problemet.
Hvis SIM-kortet ikke fungere i den andre mobilen etter at du har gjennomgått innstillingene, kan det være at SIM-kortet ikke fungerer som det skal. Dette kan være årsaken, dersom du bruker mobiltelefonen på et sted den tidligere har fungert og det ikke er problemer i området. Ta gjerne kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg videre.
Endre PIN-kode for SIM-kortet
Android 9.0: Åpne innstillinger → Sikkerhet og posisjon → Avansert → SIM-kortlås → Public → Endre SIM-PIN-kode
Android 8.0: Åpne innstillinger → Sikkerhet og posisjon → SIM-kortlås → Public → Endre SIM-PIN-kode
Endre skjermlås/PIN for Nokia
Dette er måten du åpner selve mobiltelefonen. Dette er en annen ID og kode enn PIN-koden på SIM-kortet.
Åpne innstillinger → Sikkerhet og posisjon → Skjermlås →
Her kan du velge “Skjermlåstype”. Du kan velge mellom:
Ingen
Stryk (ingen sikkerhet)
Mønster
PIN-kode (tall)
Passord (Bokstaver og tall)